donderdag 8 september 2011

Stress test

In dit eerdere blog heb ik uitgelegd dat het theorievak Human Performances ingaat op lichamelijke en geestelijke aspecten van het vliegen. Stress is ook zo'n aspect. Nou, die had ik hoor. Niet zozeer voor de inhoud van het vak, ik had het gevoel dit examen goed te kunnen maken, maar voor iets anders...

Danny is bijna klaar. Niet alleen met de theorie, maar met de hele vliegopleiding. Alle verplichte praktijkonderdelen heb ik gedaan, alle kunstjes geoefend. Soms wat netter dan de andere keer, maar toch. De andere squadronleden om me heen zitten ook tegen hun brevet aan en er zijn er ondertussen al 3 geslaagd. Nu voel ik de sociale druk om ook vaart te maken en te gaan slagen. 1x per jaar geeft de vliegclub een clubfeest, waarbij ook de wings worden uitgereikt aan new pilots. Dit clubfeest is op 5 november, dus it goes without saying, dat ik dan m'n wings wil hebben!

Dat maakt dat afgelopen dinsdag mijn laatste theorie-examenpoging zou zijn voor het wingfeest. Niet slagen voor deze theorie, is niet op tijd kunnen afvliegen. Bij je aanmelding voor het theorieexamen krijg je een formele oproepbrief van het CBR. Die moet je meenemen naar het examen om toegelaten te worden. Nu heb ik de narcistische neiging om mijzelf op dit soort momenten nog meer stress aan te doen dan alleen de examenstress. Dat gaat als zo:

Ik zit daar dus, ruim op tijd, in de kantine van het CBR en wil m'n oproepbrief er even bijpakken om de juiste starttijd op te zoeken... kan ik de brief niet vinden, thuis laten liggen! M'n stresslevel schiet in 1 seconde naar het plafond en ik voel de hyperventilatie opkomen. Ik vervloek mezelf, achteraf mss ook wel hoorbaar voor de anderen :) Terug naar huis en weer naar Utrecht ging me in een half uur niet lukken. Ik naar het examenlokaal op zoek naar een CBR medewerker, zwaaien voor het raampje en heel zielig kijken met een pruillipje. Dat werkte, ik mocht toch examen doen... pfffieuw.

Stress... not good for flying. 

Examen overigens gehaald met 94%, dus no sweat. En ohja, de brief had ik toch wel bij me, gevalletje confirmation bias. (Als je denkt dat je m niet bij je hebt, zie je alleen info die dit idee ondersteunt)

Nu op naar het proefexamen, dan misschien nog wat lesjes voor de aandachtspuntjes, en dan het echte examen... spannuund!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten