donderdag 8 september 2011

This is your captain speaking

In de westerse wereld is Engels de priority language voor conversaties over de radio. Gelukkig komen er ook veel Chinezen, Fransen en Italianen naar ons land, maar helaas hebben ze dan ook meestal Chinese, Franse en Italiaanse piloten. Hun beheersing van luchtvaart-Engels laat nogal eens wat te begrijpen over. Luister maar naar deze Air China piloot op JFK.



Niet echt veilig dus. Daarom moeten alle soon2be pilots ook een Language Proficiency Endorsement halen (LPE). Tijdens dat examen krijg je plaatjes en filmpjes te zien en moet je vertellen wat je ziet. Zo checkt de examinator of je voldoende grammatica, woordenschat, begrip en uitspraak hebt om je verstaanbaar te maken in een gesprekje dat non-standard is. Kan best handig zijn als je gear niet down wil, of als je onderschept wordt door die Russische MIG. (alhoewel?)














Er zijn 6 levels te behalen. Level 1 is voor bosjesmannen die nog nooit een blanke hebben gezien, level 2 is voor AirChina piloten die nog net 2 woorden Engels kennen, level 3 is voor kinderen van de brugklas. Allen zijn hiermee gezakt. Level 4 is HAVO niveau eindexamen Engels en daarmee goed genoeg voor 1 jaar vliegen en Engels ouwehoeren. Level 5 is gewoon goed, geldig voor 3 jaar, waarna ze je nog een keer willen horen. Level 6 is voor native speakers, en die hoeven niet meer terug te komen.

Dat betekent overigens niet dat er dan niets meer te verbeteren valt hoor. Zo kreeg ik een level 6, maar vast niet door mijn toelichting op hoe een mixture lever werkt. Dat is de schuifknop waarmee je de brandstoftoevoer kan knijpen om hiermee de brandstof/lucht verhouding naar de motor aan te passen. (hoe hoger je vliegt, hoe ijler de lucht, dus ook minder brandstof nodig voor de meest optimale verbranding). Examinator Steve zei er niets van, en liet mij maar doorratelen. About the airflow, the venturi effect, the nozzle, the carburator, suction of fuel etc. Pas thuis bedacht ik me dat ik de werking van de gashendel heb zitten uitleggen! Hij zal ook wel gedacht hebben: die moet misschien Aircraft Knowledge nog maar eens overdoen.

Hier moet ik nog even op oefenen:
Een hilarisch welkomstpraatje in het vliegtuig van de cockpit. Captain legt uit welke wapens ze aan boord hebben, waarmee je een gat in iemand kan schieten zo groot als de Grand Canyon, die je nu trouwens uit je linkerraampje kan zien liggen :)



en eentje van de cabin crew, over het geen geklaag beleid, over modieuze zwemvesten en een kwartje per minuut zuurstofmaskers :)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten