zondag 30 oktober 2011

Priceless

Of ik hobby's heb? Nou: ik vlieg. 'Oh, dat is zeker wel duur?' krijg ik dan steevast als eerste te horen. 'Heb ik ook altijd willen doen vroeger, maar toen kwamen de kinderen', hoor je dan, terwijl je een beteuterd gezicht ziet. Toch hoeft dat niet. Ja, er zijn goedkopere hobby's, maar vliegen hoeft niet onbereikbaar te zijn. Je motorrijbewijs halen en een motor aanschaffen komt ook al aardig in de buurt. Een wat jonger vliegmaatje van me doet het zelfs van het salaris van de plaatselijke supermarkt.

Ik heb de uitgaven tijdens mijn opleiding bijgehouden. Optellen maakt het al snel duur, maar bedenk dat je deze kosten niet in 1x maakt, maar uitsplitst over de looptijd van de opleiding. Al naar gelang je portemonnaie kan je er een half jaar over doen, of 3 jaar. De teller is bij mij geëindigd op EUR 20.000. Dat is redelijk gemiddeld met de pilotenmaatjes op Rotterdam. De kosten heb ik uitgesplitst.

Vliegtuighuur: EUR 11.500
Landingsgeld: EUR 2.000
Instructeur: EUR 2.500
Theorie: EUR 2.000
Algemene kosten en Materiaalkosten: EUR 2.000

Een analyse:
Verreweg het meeste geld gaat zitten in de vliegtuighuur, bij mij zo'n EUR 11.500. Elke vlieguur kost ca. 200 euro, afhankelijk van het type toestel dat je vliegt. Een Cessna 152 is goedkoper dan een Piper met digitale schermpjes. Over het algemeen: hoe luxer de kist, hoe duurder de prijs. Dit bedrag bevat de vliegtuighuur, de brandstof, verzekeringspremie, periodiek onderhoud en factuurafhandeling via de administratie. De vliegclub Rotterdam is daar zeker niet de goedkoopste in. Vliegvelden Lelystad, Hilversum en Seppe zijn goedkoper, maar voor mij ook verder weg. Tijd is ook geld. De VCR heeft ruime keuze uit meerdere toestellen per type. Zo heeft de club 17 toestellen tot hun beschikking en vaak ook drie of vier van hetzelfde type, zodat er vaak een kist beschikbaar is op het moment dat jij wilt vliegen.

Het landingsgeld is niet zo heel duur in de opleiding, maar voel je altijd het hardste. Elke landing kost ca. EUR 25, een touch&go is wat goedkoper. Ik heb er 225 gemaakt, maar gelukkig ook wat kosten kunnen besparen door gebruik te maken van de aanbiedingsdeal van Midden-Zeeland: elke maandag onbeperkt landingen voor de prijs van 1. Ook het landen in Saint Valery deed m'n portemonnaie goed: die waren gratuit.

De instructeurs kosten net iets meer dan EUR 30 per uur. (let op: 1 uur vliegen is 2 uur instructie, omdat je een half uur briefing vooraf en half uur debriefing achteraf op de grond krijgt) Dat komt voor mij uit op een kleine EUR 2.500. Dat ze het ervoor kunnen doen! Een timmerman kost meer! Ook de instructeurs moeten al hun brevetten en typeratings actueel houden, daarnaast moeten ze een opleiding tot Flight Instructor volgen, die kost alleen al EUR 10.000. De instructeurs doen het dan ook geen van allen voor het grote geld. Ze hebben een passie voor het vliegen en dat straalt er bij iedereen vanaf. Ze zijn allemaal heel gedreven om jou zo snel, veilig en zo mooi mogelijk te laten vliegen!

De andere kostenposten blijken heel erg mee te vallen. Zo kost de theorie, incl. examens, een kleine EUR 2.000. Dat kan ook goedkoper, als je kiest voor veel zelfstudie in plaats van klassikale lessen. Die waren zeker niet duur, zo'n EUR 15 per avond, en gaven mij rendement voor ruimschoots het veelvoudige. Elk theorie examen kost zo'n 90 euro voor het CBR.

De algemene kosten voor contributie en materiaalkosten voor je vliegkaarten en hulpmiddelen zijn nog eens EUR 2.000. Zo heb je een headset nodig, een kneeboard, liniaaltjes, vliegkaarten van binnen- en buitenland en studieboeken. Deze kosten kan je spreiden over de duur van je opleiding en met een beetje creativiteit zijn er opeens heel veel dingen te vieren en kan je ze als cadeautjes vragen. Met een beetje planning zitten er in je opleiding 2 verjaardagen, 2 sinterklaasavonden, 4 kerstdagen, 2 valentijnsdagen, 2 Paasdagen, 2 Vaderdagen (of moederdagen, ik discrimineer niet) en 9x een: 'ik heb weer een theorie examen gehaald' dagen.

Al met al een hoop geld, maar zeker niet onbereikbaar. Afgezien van een enkeling op de club met oud geld of een pilotensalaris, moeten alle leerlingen gewoon hard werken voor hun geld en zijn het zeker geen rijke stinkerds.

Bedenk dat de halve lol aan gaat zitten in de vluchtvoorbereiding voordat je überhaupt weggaat met de kist. Lijnen trekken over de kaart, luchtverkeersleiding uitzoeken, aanvliegroutes, brandstofberekeningen etc. Een uurtje vliegen is een bezigheid van 3/4 dag.

Maar bovenal: door de vele uren die ik op de club heb doorgebracht, heb ik nieuwe vrienden gemaakt. Vrienden met dezelfde passie, humor, gedrevenheid en precisie als ikzelf. Dat geeft een klik en een kick, die is priceless.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten