maandag 15 november 2010

Glijpad

Genoeg in de schoolbanken gezeten. Tijd voor actie! Alleen het weer was dit weekend knudde.
Ik verwachtte een weersvoospelling van: METAR EHRD 130755Z 1200 BKN008 OVC012 TCU +SHRA=
Oftewel: Huidig weerbeeld in Rotterdam op de 13e om 07:55 Universele tijd, zicht van 1200m, hevige bewolking op 800 voet, volledige bewolking op 1200 voet door groeiende cumulusbewolking met hevige regenbuien. (=kutweer) In plaats daarvan bleef de band met bewolking hangen boven Zeeland en Brabant. Alle gelegenheid om Touch&Go's te oefenen op Rotterdam.

Vandaag alleen maar circuitjes gevolgen: opstijgen, draaien, terugvliegen en weer landen. Omdat je best veel moet doen na je take off en in de voorbereiding op je landing, moet je dit goed je hoofd kennen. Van flaps tot motorvermogen, van snelheid tot neusstand. Het mooiste vind ik het oplijnen voor de baan en het vinden van het juiste glijpad (daalsnelheid en daalhoek). Prachtig gezicht gewoon om de baan voor je zien liggen en te mikken op de landingzone.


Landingen gingen trouwens best lekker. Met een beetje mikken op het begin van de baan, is er ruimte voor 2 landingen in 1 baanlengte. (en voor de prijs van 1 landing :) Landen aan het begin van de baan, touch down, weer snelheid maken, take off, gas dicht, weer landen, weer snelheid maken, maar dan wel snel optrekken want het einde van de baan komt dan wel heel snel dichterbij! Iedereen op de A13: Bukken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten