maandag 15 november 2010

Erwin Krol en TomTom

Ik had ergens gelezen dat je het snelste kon studeren door te slapen met je boek onder je hoofdkussen. Nadat ik allemaal rare blikken kreeg toegeworpen toen ik met mijn kussen in de InterCity naar Utrecht stapte, heb ik m'n eigen variant verzonnen: met een open boek op schoot (en een open mond met kwijl) dutjes doen tussen Den Haag en Utrecht. Hmm, werkte niet echt. Er zat niets anders op dan echt aan de studie: tussen diner en bedtijd en zelfs een dag vrij genomen en het weekend doorgestudeerd.

Ondertussen kan ik zo invallen voor Erwin Krol. (niet te verwarren met Henk Krol, voormalig redacteur van de Gaykrant, alhoewel, voor hem invallen lukt me misschien ook wel) Dankzij het vak Meteorologie weet ik nu alles van weersverschijnselen op warmtefrontpassages tot de vorming van ijskristallen vanuit onderkoelde waterdruppels bij het ijskiemniveau in cumulusnimbuswolken. Ook kan ik nu het, in mijn ogen volstrekt verouderde en vooroorlogse telexsysteem van weerberichten lezen en ontcijferen. Da Vinci is my middle name. METAR EHRD 130755Z 9999 SCK NOSIG betekent zoiets als: wtf, meldt je per direct ziek op je werk, tis prachtig vliegweer met een Clear Sky!

Nu heb ik een onverslagen goed gevoel voor richting en kaartlezen. Welke man niet? Het vak Navigatie moest dus een eitje worden. Bleek alleen moeilijker dan gedacht. Het uitrekenen van koersen en corrigeren voor wind, aardmagnetisch veld en kompasfouten is nog wel te doen, maar toen moest ik opeens de tijd van zonsondergang berekenen op een willekeurige coordinaat op aarde. Pfff! Maar: wel geslaagd! Je mag me dus ook TomTom noemen.


4 down, 3 to go :) Volgende keer Radiocommunicatie en Regels&Procedures.

1 opmerking:

  1. Als je het goed vindt, blijf ik nog even bij de Gay Krant werken. En vertel eens, waar zou je allemaal voor me willen invallen?
    Henk Krol

    BeantwoordenVerwijderen