vrijdag 1 april 2011

Listen to the hits of the century on Danny Radio 118,2 Mhz

Vreemd genoeg kan je in Nederland je vliegbrevet halen zonder dat je de boordradio kan bedienen. Niet zo heel veilig en daarom mag je niet binnen de gecontroleerde luchtverkeersleidingsgebieden (scrabble, 3x woordwaarde) van bijvoorbeeld Rotterdam, Amsterdam of Eindhoven komen, en nergens zo hoog dat je de KLM zou kunnen hinderen. Een Boeing van links wijkt niet zo makkelijk voor je uit. Onze vliegclub biedt daarom een cursus RadioTelefonie aan, waarbij je een aantekening kunt behalen op je brevet (ook als die nog moet komen), dat je de bevoegdheid hebt om de boordradio te mogen bedienen. Wel zo handig als je club op Rotterdam staat.

Hoe gaat zo'n cursus? Met een paar man zit je in een klaslokaal 'vliegtuigje' te spelen. Lekker nerdy, compleet met koptelefoon en zendknop. De docent speelt voor verkeersleider en geeft je klaringen om iets te mogen doen. Zo moet je in Rotterdam toestemming vragen aan de assistent verkeerleider (Rotterdam Delivery on 122,175) om je motor te mogen starten. Vervolgens vraag je toestemming aan de hoofd verkeersleider (Rotterdam Tower on 118,2) om te mogen taxien naar de actieve startbaan en om te mogen vertrekken. Eenmaal in de lucht moet je toestemming vragen om van de standaard in- en uitvliegprocedures te mogen afwijken, en meld je bij verplichte punten je positie en hoogte. Ook in andere gebieden moet je je aan- en afmelden bij verschillende luchtverkeersleiders. Zo zijn er ook:
Eurocontrol (voor het doorgaande Europese vliegverkeer op grote hoogte),
Amsterdam Radar (voor de daling richting Schiphol),
Amsterdam Approach (voor de oplijning voor de landingsbaan),
Amsterdam Tower (voor de starts en landingen),
Amsterdam Ground (voor het taxien),
Amsterdam Delivery (voor het opstarten)
en voor het kleinere verkeer ook nog:
Amsterdam Information (voor het laagvliegende verkeer boven Noord- en Zuid-Holland)
Dutch Mill Information (voor het laagvliegende verkeer boven de andere provincies en het kruisen van militaire luchtverkeersleidingsgebieden)
en andere plaatselijke verkeerstorens als Texel Radio.
Een behoorlijke lappendeken dus, en iedereen heeft zijn eigen frequency.
Maar Danny is geslaagd en weet nu de weg, dus geen zorgen. Tune in again on DannyRadio on 118,2 Mhz voor de best songs of the century.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten