*****
Daar stonden we weer, ’s-morgens vroeg om iets over negenen, bij de aeroclub van St. Valery waar wij, zoals gebruikelijk, niet de allereersten waren. Dat laatste was vooral te wijten aan het feit dat een aantal squadron-leden niet mag worden gerekend tot het type ochtendmens waarvan de heersende opvatting is: het kan mij niet vroeg genoeg zijn. Voor een aantal onder ons kon het namelijk bijna altijd tè vroeg zijn. Daarnaast werd steevast volgehouden dat de rit van het huisje naar het veld niet langer dan een kwartiertje duurde, terwijl de werkelijke reistijd dichter tegen een half uur aanzat, behalve op de momenten dat de lokaal geldende snelheidsbeperkingen niet in km/u maar in kts/u werden gelezen. Dat deze navigatiefout nooit uit de dagelijkse nav plannen werd gehaald is opmerkelijk te noemen omdat alle squadron leden het koers-tijd navigeren inmiddels uitstekend onder de knie hadden.
Deze donderdag was echter niet zomaar een dag voor het 070-squadron; vandaag zou Victor Delta Kilo namelijk binnenkomen op de Victor India India (PH-VII): een fantastische RV7 experimental waar menigeen even mee ‘in de lucht zou willen hangen’. De India zou echter pas ’s avonds aankomen en dit liet ruimte voor de reeds gearriveerde leden om zich verder te bekwamen in het circuitjes vliegen, ofwel opstijgen, een mooi rechthoekje vliegen, vervolgens het toestel keurig op de baan zetten en weer in take-off brengen. Alle leerlingen maken zo veel landingen (touch-and-go landings), zowel in de opleiding als na hun brevettering. Circuitjes vliegen: Welke vlieger is er niet groot mee geworden? St Valery is een groen, ongecontroleerd veld, zeg maar een grasbaan die voor een periode van twee weken volledig was geconfisceerd door de Vliegclub Rotterdam, en dat is niet hetzelfde als circuitjes draaien op EHRD (Rotterdam Airport), waar alles orderlijk en onder strakke leiding en toeziend oog van de Tower verloopt. In St Valery was het aan ons zelf om onze posities te melden en te luisteren waar het andere verkeer zat. Daarmee was het ook een goede oefening in het helder en tijdig communiceren, zeker omdat we als squadron bedacht hadden allemaal tegelijk in het circuit te hangen.
Na het draaien van een hele hoop circuitjes heb ik die dag nog een prachtige solo overlandvlucht kunnen maken over Fecamp, Etretat, Yvetot en het veld. Hierbij horen ook gepaste complimenten aan de organisatie die daarvoor toestemming bij de Franse authoriteiten hadden geregeld. Het viel mij overigens op hoe behulpzaam de Franse verkeersleiding was, zowel met betrekking tot informatie over ander verkeer alsook het naderen van gecontroleerd gebied.
Het moge duidelijk zijn dat het hier een vriendelijke missie betrof. Het squadron wilde Victor Delta Kilo, die tot zijn grote verdriet tot en met woensdag had moeten werken, een warm welkom heten op het veld en hoe doe je dat beter dan in de lucht op de lokale frequentie 123.50? We pakten snel onze circuitjes weer op, alle ongemakken van langzame kistjes en invoegend verkeer op de koop toenemend, totdat een ons welbekende stem zich plotseling op de radio meldde: ‘de Papa India India is approximately 10 miles North of St Valery’. Dit werd met vele Bonjours, Welkoms en dubbele klikjes over de radio beantwoord. St Valery Tower bleek opeens wel te bestaan en bevestigde ontvangst met de fameuze woorden: ‘Papa Hotel Victor India India’ (even wachten)... ‘Bravo India Lima Lima hier’ (langzaam uitspreken – anders begrijpen die Fransen er weer helemaal niets van – )...’Papa Hotel Victor India India...Bravo India Lima Lima hier’ (herhalen kan ook nooit kwaad).... Frans of niet Frans, dit was waarschijnlijk abacadabra voor iedereen die had afgestemd op 123.50 en ergens in Noord West Frankrijk in de lucht hing... behalve voor ons natuurlijk!Vervolgens liet Le Roi weten dat hij blij was met de aankomst van de India, tenslotte een kist die door hem ooit was ingevlogen in Rotterdam en op deze vlucht werd bestuurd door René Bubberman, die voor deze gelegenheid de oude mariniersoverall van de oude ijzervreter had aangetrokken. Niet veel later zagen we een klein zwarte stipje snel groter worden en snel daaropvolgend voegde de India in op downwind. Na nog enkele hartelijke woorden over de radio besloten we één voor één weer runway vacated te melden. Immers, na een dag vliegen, waarbij ik toch een mooie drie-en-een-half uur heb kunnen bijschrijven in mijn logboek, werd het tijd om welverdiend van de Franse keuken te gaan genieten, zodat wij ons de volgende dag, na een kwartiertje rijden, gewoon weer om negen uur, of misschien ietsje later, op St. Valery konden melden!

Zulu, om de eveneens door mij geliefde PH-HGO als een DAF te typeren kan ik nog net verkroppen, gezien jouw voorliefde voor de DAF. Dat je echter in dezelfde vergelijking een piper als BMW en een Robin (for godsake) als Alfa typeert gaat me toch echt te ver. PH-GOD.
BeantwoordenVerwijderen