zaterdag 16 juli 2011

Mini-serie Yuppenweek: Under Supervision Only...

Uit de serie Yuppenkamp is instructeur (m/v) Marguerite, liefkozend Margriet genoemd, wat ze eigenlijk niet kan uitstaan, de volgende blogauteur.

***

De jongens hadden een doel: Oscar Lima Lima wilde voor zijn herexamen bovenwerk slagen en het velbegeerde brevet halen, Zulu wilde zijn Pre-PLT gaan doen zodat hij na de clubweek zijn PLT en examen kon gaan doen. Victor Delta Kilo , Reinier en Danny wilden de puntjes op de i gaan zetten om ook richting examen te gaan. Mike Mike had ook een doel voor deze week: Na 2 jaar en 250 uur instructie te hebben gegeven, wilde ze van het zinnetje af dat in haar bevret stond bij haar Flight Instructor (FI) rating: 'Under Supervision Only'.Waarom staat dat erin? Als je je FI rating haalt laten ze je nog niet helemaal “los”. Je mag namelijk geen 1ste solo’s uitgeven; dus niet je leerling de allereerste solo in het circuit laten gaan en ook geen 1ste solo “overland” (rondje om het veld). Dit is in het begin als FI heel geruststellend: je wilt immers wat ervaring opdoen voordat je die hele belangrijke beslissing moet gaan nemen, het is nogal wat voor zowel de leerling als de instructeur! Wel mag je iemand die al solo is geweest begeleiden met solo’s, sterker nog: je moet als beginnend instructeur er 25 begeleiden. Daarnaast moet je minimaal 100 uur instructie hebben gegeven en je begeleider (bij Mike Mike is dat Mike Charley, zie eerdere blog) moet ook vinden dat je “los” mag (een soort solo voor de sologever dus, hebben jullie ‘m nog?). Daarna kun je een nieuw brevetdocument aanvragen bij IVW en ben je van die “Under Supervision” af. Dus Mike Mike voldeed al tijden aan de 100 uurs eis, Mike Charley was ook tevreden over haar, nu nog die soloverklaringen!! Ze zou er met 8 de week ingaan, de jongens hadden beloofd haar wel te helpen. Even een paar circuitjes gezamelijk en dan stapte ze er weer uit.Dat ging lekker bij allemaal, je kon zien dat die landingen steeds mooier werden. Op een gegeven moment zaten er 4 boys tegelijkertijd solo in het circuit, Mike hield alles in de gaten vanaf de toren (of wat daar van over is) en met de handheld radio kon ze ook af en toe wat aanwijzingen geven. Wat vooral zo mooi (en belangrijk!) was: die jongens hielden elkaar zo goed in de gaten! Het was een prachtig gezicht en het veld hadden ze helemaal voor zich alleen. Uiteraard is het niet de bedoeling dat ze alleen maar in het circuit solo gaan. Op de 1ste dag had DannyAirways Rijksdienst, OLL en MM op een rondje Le Havre & Deauville getrakteerd. Alles netjes genavigeerd en Deauville zagen ze goed liggen. Rijksdienst en Danny wilden de dag daarna een solo naar Deauville en omdat Mike vaker (in NL) met ze heeft genavigeerd en dat ze dat ook vaak solo hebben gedaan leek haar dat een leerzame tocht. Le roi had zo zijn bedenkingen: laat je ze solo gaan naar en veld waar ze nog nooit zijn geweest? Uhuhh??!! Maar Mike had alle vertrouwen in haar jongens. Alles werd goed doorgesproken, ze deden niet precies dezelfde route zodat ze elkaar niet in de weg zouden zitten. En daar gingen ze! Mike was ondertussen met Zulu een navigatielesje aan het doen en hoorde op de radio dat ze 1 voor 1 veilig waren geland op Deauville. Toch altijd wel een klein gevoel van opluchting bij de instructeur: je bent wel verantwoordelijk! Om een lang verhaal wat korter te maken: De jongens hebben zich aan hun woord gehouden en Mike Mike geholpen aan haar soloverklaringen: Op 30 juni 2011 was Zulu met een lokale navigatievlucht met zijn zeergeliefde PHHGO nummer 25!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten