zondag 28 november 2010

Shoarma in je Prop

Met Sinterklaas is ook koning Winter is in het land aangekomen. De Oostenwind uit Siberie is koud, maar ook droog omdat het niet over zee wordt aangevoerd: dus geen wolken en goed vliegweer!

Dat vliegen begin ik al aardig onder de knie te krijgen. Tijd om neer te storten. Nouja, om te oefenen dan. Ik bedoel: om te oefenen hoe je daaruit herstelt dan. Hoe kun je neerstorten? Easy, maak van je Robin een Nazi-Stuka: stuur een graad of 60 naar de grond en geef er een langaanhoudende gil bij en je komt vanzelf beneden. Nu is kamikaze geen theorievak op de VCR. Je kunt namelijk ook onbedoeld neerstorten. Even technisch: Als je neusstand hoger is dan bij je (teruglopende) snelheid past, kan de luchtstroom onder je vleugels je op enig moment niet meer dragen. De neus klapt met een vaart omlaag en je plettert naar Moeder Aarde. (=overtrek of stall) Nu is het de kunst om dat moment te herkennen voordat het gebeurt en op tijd te herstellen (dus versnellen) of, als je te laat bent met de herkenning, alsnog te herstellen op weg naar Moeder Aarde. Dat gaf vandaag wat geknepen-billen-situaties.


Zeker toen ik er een wingdip bij kreeg. Wat is een wingdip? Als je niet geheel horizontaal vliegt en je komt in een overtreksituatie, verliest de ene vleugel eerder zijn draagvermogen dan de andere en valt je vliegtuig behalve omlaag ook opzij en je begint te spinnen. Geen lekker gevoel kan ik je zeggen. Vol tegensturen met je voetenstuur, volgas, maagzuur weer doorslikken en neus optrekken. Pfff, heftig hoor! Maar wel leuk :)



Andere leuke oefening: noodlandingen! Op enig moment kan je motor uitvallen en ben je gedegradeerd tot zweefvliegtuig. Je kunt misschien op de A13 proberen te landen, maar als jij de piloot bent met een matrixbord in z'n voorruit ben je onsterfelijk de loser van de club. Dus Danny kiest een weilandje uit. Grappig om te weten: ten zuiden van Gouda is wettelijk een laagvlieggebied aangemerkt... maar daar lopen allerlei hoogspanningsleidingen doorheen. Het lijkt wel alsof RijksWaterStaat het erom doet: het laagvlieggebied van vliegveld Lelystad staat vol met windmolens! Anyway: ik draai het rideltje af: snelheid, glijpad, flaps etc., duiken er opeens allemaal schapen op voor m'n prop. Moet ik onthouden voor het offerfeest volgend jaar. Nu maar opgetrokken en een doorstart gemaakt. Overigens had ik de landing denk ik wel gehaald. :)

Volgens m'n instructeur ben ik bijna klaar voor m'n eerste solo! Ik ga er een nachtje over slapen of ik er ook zo over denk.

1 opmerking: