zaterdag 4 september 2010

Hoogvliegersdag 2010

De doelstelling van Stichting Hoogvliegers is (chronisch en terminaal) zieke en (verstandelijk en lichamelijk) gehandicapte kinderen (6 tot en met 16) zelf te laten vliegen. Een keer of tien per jaar op vliegvelden door het land zetten vrijwilligers zich in om een onvergetelijke dag te maken voor deze kinderen en hun gezin. Ik vond dat zo'n goed doel dat ik vandaag een van die vrijwilligers was.

150 kinderen hebben 2x gevlogen. Eén keer in een sportvliegtuigje van de club waarbij ze ook echt zelf mochten sturen en één keer als passagier in een Fokker 50 of in de Dutch Dakota. Daarnaast mochten de kids echt schieten bij de stand van het arrestatie team waarbij het meerijden in een zwaar gepantserde BMW of brandweerauto met sirene en zwaailichten een stoere ervaring was. Spuiten van water met brandweermaterieel, scheuren in snelle dure auto's, stoere (ook Amerikaanse) politie wagens, rijden in mooie vrachtwagens, vliegen in de flightsim of met modelbouwvliegtuigjes etc. etc. Teveel om op te noemen. Ik heb alleen maar blije gezichten gezien.


Afsluiter en hoogtepunt van de dag (voor zover die nog niet was geweest), was het in colonne rijden over de startbaan. Alle voertuigen die mee hadden gedaan aan de dag zaten volgepakt met kinderen. Ik ben bij de marshaller in de auto gesprongen die de colonne mocht aanvoeren. Achter ons stonden denk ik zo'n 50 bolides, trucks, politieauto's, ambulances en brandweerauto's, allemaal luid toeterend en met sirenes en zwaailichten. De verkeerstoren sloot de luchthaven en deed de volledige kerstboomverlichting op en langs de baan aan. De brandweer verzorgde een waterpoort met hun bluskanonnen. Volgens mij vond iedereen deze run wel heel speciaal, ouders en vrijwilligers inbegrepen.




Wil je meer weten? Meer zien? Meedoen? Of sponsoren? Klik hier

1 opmerking: