
Ik heb de smaak te pakken en ben gelijk doorgegaan met het volgende theorievak: Vliegprestaties en Planning. Dit is meer een rekenkundig vak in 4 cursusavonden. In deze cursus een aantal bekende gezichten van de vorige cursus, maar ook een tweetal nieuwe piloten-in-opleiding. In les 1 heeft Rob (zelfde docent als vorige vak) ons uitgelegd hoe je gewichtsberekeningen maakt. (Weight & Balance) Zo schijnt het best nog veel uit te maken of je je pa of je kleine zusje op de voorstoel zet, of je zwaar getafeld hebt, hoeveel bagage je meeneemt en zet je die bagage dan naast je neer op de stoel, of achter in het bagagevak. Je kunt je misschien voorstellen dat met het veranderen van het zwaartepunt, het vliegtuig anders in de lucht 'hangt'. Ook niet geheel onbelangrijk: veel passagiers met veel bagage laten nog maar weinig toelaatbaar gewicht over dat je kunt vullen met... BRANDSTOF! In les 2 zijn de berekeningen voor de minimale start- en landingsbaanlengte langsgekomen. Tip: als je opstijgt vanuit je achtertuin, maai dan het gras even, dat scheelt nogal. In les 3 hebben we het gehad over prestaties tijdens de vlucht: met welke snelheid vlieg je het zuinigst per tijd (en vlieg je het langst) en per kilometer (en vlieg je het verst), met welke snelheid klim je het zuinigst en met welke snelheid glij je het langste (voor als je ooit een keer zonder motor komt te zitten en je op zoek moet naar een weiland zonder koeien). Goes without saying dat al deze snelheden afhankelijk zijn van het gewicht (vandaar de Weight en Balance berekening), de luchtdichtheid (en die is weer afhankelijk van de hoogte en temperatuur) en windsterkte en richting. Pfff, het duizelt in mn hoofd...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten