dinsdag 27 september 2011

De Grote Generale

De vliegopleiding kent een een aantal horden waarover je moet springen voordat je praktijk examen mag doen. Dat zijn natuurlijk het behalen van alle theorie examens, maar ook een vaardigheidstest in de Engelse taal, een grote overland vlucht naar 2 andere velden (de zgn Grote Driehoek) etc. Daarover hebben jullie ondertussen al vanalles gelezen. De club kent ook nog een paar hoepels waar je doorheen moet springen zonder de brandende rand te raken. Zo is daar het fenomeen PLT (op zn Engels uitgesproken, maar niet als Papa Lima Tango, want dan weet niemand wat je bedoelt). De Pre Licence Test is een proefexamen, een soort generale repetitie zonder formele consequenties, maar dient om je voor te bereiden op de sfeer, werkdruk en verloop van het echte examen.

De mijne was met Tango Delta Bravo: TDB (je weet ondertussen dat alle instructeurs een positief bedoelde bijnaam ontvangen) TDB staat voor Twee Delen Bril. Hij heeft als unieke karakteristiek een leesbril aan een koordje om zijn nek, die met een magneetje de twee glazen op de neus bijeen houdt. Zijn echte naam is overigens Rob en hij geeft op de club de theorievakken Principles of Flight en Performance and Planning.


Ik kreeg als buitenlandbestemming voor mn vluchtvoorbereiding Borkum op. Dat is het eerste Duitse waddeneiland naast Rottemerplaat. Die gekke Duitsers hebben daar gewoon 1 betonbaan, 2 grasbanen en een spoorlijn van het dorp naar het strand aangelegd. Ze waren kennelijk wat van plan in de jaren 30. Allereerst werd ik een half uur doorgezaagd over die vluchtvoorbereiding, route, kaartsymbolen etc. Omdat ik het eerste deel van de route al een keer of 100 heb gevlogen, was m'n navigatieonderdeel een appeltje, ondanks dat het zicht heel matig was en ik niet ver vooruit kon kijken: Gouda, Reeuwijkse plassen, Woerden, spoorlijnsplitsing, Amsterdam-Rijnkanaal, Loosdrechtse Plassen, Hollandse Brug, allemaal lagen ze nog op dezelfde plek als vorige keer. De uitwijk was naar Hilversum. Dat had ik al verwacht. Hilversum was ik nog niet eerder geweest. Het heeft 3 grasbanen, in de vorm van een driehoek. Voordeel: neusje bijna altijd in de wind, zonder al te veel cross wind. Nadeel: 3 verschillende circuit vormpjes met andere indraaipunten. Dat was dus wel even zoeken.

Ik moest een paar verschillende landingen laten zien en halverwege werd de ingebruikzijnde baan ook nog veranderd. Anyway, landingen vond ik daardoor wat matigjes. Ik moet meer rekening houden met tijdige hoogte- en snelheidsverlies bij een flapless landing, anders daal je zo langzaam, dan kom je halverwege de baan uit. Op Rotterdam geen probleem, maar Hilversum is maar 600m, en dan zit je toch met geknepen billetjes voor de doorstart.

Op de weg terug moest ik mn kunstjes nog laten zien: steile bochten, overtreksituaties en een paar noodlandingen. Dat is wel even aan de bak hoor! Ik droom nog steeds over de ckecklistvolgorde: Aftrimmen voor horizontale vlucht > Motor/Mengsel Rijk > CVV aan > Klappen uit > Instrumenten allemaal owkee > Riemen vast > Hoogte goed-Positie wwvvpvda (niet boven water/wolken/vliegvelden/mensenmassa's) > uitkijkbochtjes om ander verkeer te spotten en... gas dicht... vertragen, neus steeds verder ophouden, niet dalen... wachten op het geluid van de stall warning als een jengelend kind, die waarschuwt voor de naderende overtrek... vleugels recht houden om geen wingdip te krijgen... Ieieieieieieieie, 3, 2, 1... Klap: neus valt naar beneden, horizontaal houden met je voetenstuur, snelheid loopt weer op, neusje optrekken, vol gas, CVV dicht, neusje weer ophalen... passagiers van dak afschrapen en zeggen dat ze de zijramen los kunnen laten, want bijna iedereen doet z'n armen wijd om de val op te vangen :)

Al met al een goede PLT en TDB ziet mn examen met vertrouwen tegemoet. Ik weet nog niet of ik het daar ook mee eens ben... Mss toch die noodlandingen nog eens oefenen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten