woensdag 17 augustus 2011

We are not alone!

Je hoort wel eens verhalen van piloten over waarnemingen van UFO's. Over metaalachtige en schotel- of balvormige objecten die met een onwaarschijnlijke snelheid door de lucht bewegen, of abrupt stoppen en verdwijnen. Die verhalen worden altijd afgedaan als kulverhalen, met een bijbehorende verklaring dat de piloot dronken, doodmoe of overwerkt was na een lange vlucht.

Nou, beste lezers, ik was vandeweek niet dronken, niet moe en zeker niet overwerkt en toch heb ik mijn eerste UFO gezien. We are not alone!
Het ging zo:
Ik had een lesje geboekt bij Mike Mike. De eerste na Valery en mijn zomervakantie. Het was dus zo'n 6 weken na mijn vorige vlucht, dus ik moest er weer even inkomen. (lees: flaps vergeten op te trekken na de start) We tuften daar lekker door de Control Zone op een Romeo departure (langs de A20, A16 en over de Brienenoordbrug naar Ridderkerk) en namen de weekbelevenissen door. We vlogen niet heel hard, ik had tenslotte de SVM mee, en dat is nou niet bepaald een vlugge. Scannend naar ander verkeer dat me tegemoet kan komen, zie ik recht boven de Brienenoordbrug ineens een voorwerp op me af komen. Ik geef een por naar rechts, sla Mike d'r bril bijna van d'r neus en wijs dat ding aan. Het leek op een metalen ovale bal van zo'n 30cm doorsnede. Op een hoogte van zo'n 1.300 voet leek het horizontaal naar het noorden te vliegen. Ik kijk Mike aan, die al bezig was met het maken van een spandoek: "ET welcome back!" deden vervolgens allebei een check of geen van beiden nog binnen de bottle to throttle periode zat, en toen besloot ik toch de toren maar even in te lichten. Na een kort moment waarop ze zich vast te pletter hebben gelachen, ging de verkeerleider er toch serieus op in. Hij dacht even na en kwam met de verklaring dat het een weerballon moet zijn geweest. Case closed.
Na een vlucht met iets wat door moest gaan voor steile bochten, slow flight en een paar noodlandingen deed ik m'n verhaal op de club aan RDW, VDK en OLL die de volgende vlucht met Mike hadden geboekt. Ook daar vreemde blikken en vragen of het de avond ervoor gezellig was geweest.

De volgende dag kwam RDW er toch nog op terug. Via inside information was hem ter oren gekomen dat de platte petten brigade experimenteert met kleine vliegende surveillance camera's om niet elke keer een dure heli de lucht in te sturen. Begrijpelijk, maar dan moet dat ding wel een transponder krijgen, zodat hij op de radar van de verkeersleiding te zien is! Als je zo'n camera met 200 knotsen snelheidsverschil op je prop krijgt, is dat als een birdstrike van een olifant.

Een beter excuus om weer even naar de verkeerstoren te gaan kwam er niet, dus wij naar boven (via de boys van de Havendienst natuurlijk) en het verhaal en de vermoedelijke verklaring uitgelegd. Hij bleek nog feller dan ik en begon meteen te zwaaien met de formulieren voor een luchtvaartincident. Kennelijk was er al vaker een afstemincidentje geweest met de kee-el-pie-die. Ff afwachten maar.

Helaas wel mn (eerste) UFO sighting naar de knoppen. Maar ik weet t zeker: The truth is out there

1 opmerking: