zondag 24 april 2011

Operation Market Garden

Op het oog ben ik best een aardige gozer, durf ik te zeggen. Achter de schermen heb ik alleen wel wat rare eigenschappen. Ik noem er slechts 1: ik ben nogal een geschiedenis-gek. Zo zal niet iedereen feilloos de jaartallen van de 80 jarige oorlog op weten te dreunen, inclusief het 12-jarig bestand :) en van historische kaartjes wordt ik helemaal warm. Omdat die vooral gemaakt worden tijdens oorlogen, kan ik over WW2 vaak m'n lol op. Meestal blijft het hierbij, maar vandaag belandde ik er middenin... (goeie cliffhanger he ;))

Er stond een navigatievluchtje op het program, samen met Marguerite. Een lege achterbank is ook zo wat, dus duo Rot&Vervelend vlogen ook mee. Ff tosti eten op Teuge. Na een walk around met wat uitleg over mn vliegmachien en een foto shoot voor het toestel, waren de passagiers ook klaar om te vertrekken.
Onze missie was een reeks verkenningsvluchten. Mn pa en ma zaten op een bootje op de Reeuwijkse plassen. Welke plas en welk bootje laten we over aan afdeling Inlichtingen. Ze zoeken nu nog. De friendly's op de grond hebben ons wel gespot.

Vervolgens door naar Utrecht voor een rondje rond de kerk, altijd leuk. Station, Neude, Oude gracht, Wilhelminapark en stadion.

Zwagerin Christianne zat op de camping ergens op de Veluwe, en deed heel erg d'r best om met badlakens een boodschap op het strandje te schrijven. Een groot kruis had misschien makkelijker geweest dan 'Hey hallo, DannyAirways, wij liggen hierzo'. Misschien hadden we d'r dan wel gezien ;)
Operation Market Garden was de aanval van de Geallieerden met parachutisten op een aantal bruggen over de rivieren om de Duitse terugtrekking en hergroepering te verhinderen. Dat lukte aardig, behalve bij Arnhem. De brug werd niet ingenomen, de Duitsers versterkten zichzelf en de gestrandde parachutisten werden omsingeld en moesten halsoverkop worden geevacueerd terug over de rivier. De brug staat er nog steeds en was een 'waypoint' van mijn navigatie naar Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer).
Daar aangekomen, en met een beetje fantasie, was Operatie Market Garden nog in volle gang. Links en rechts, boven en onder me cirkelden vijandige zweefvliegtuigen op de thermiek. Met een druk op de radio knop (op de besturings joystick) schoot ik ze allemaal neer. takatakatak. Recht boven het veld sprongen er aanhoudend parachutisten uit de springkist en moest ik ze links en rechts ontwijken tijdens de landing. Samen met de para's namen we het vliegveld in :)

Ik geloof alleen dat Robin niet meer meedurft nu...

Ohja, en het antwoord op de prijsvraag is:
80 jarige oorlog: 1568 tot de Vrede van Munster in 1648.
Het twaalfjarig bestand was van 1609 tot 1621, ingesteld door raadsheer Johan van Oldenbarneveldt om de economie weer op gang te krijgen, totdat legerleider Prins Maurits hem liet onthoofden op het Binnenhof :) Altijd gezellig, zo'n een publieke onthoofding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten