zaterdag 15 januari 2011

Van Paaldansen tot Ramptoerisme

De roes van de eerste solo is voorbij. Na je solo ben je er nog lang niet! Tijdens een solo vlucht zie je waar je nog steken laat vallen. Je komt te hoog aan, te snel, bent niet op tijd klaar met je checks of corrigeert te weinig voor de wind. Ook moet je vertrouwd raken met andere velden. En daarom: op naar vliegveld Seppe, tussen Breda en Roosendaal.


EHRD-EHSE 09-01-2011 weergeven op een grotere kaart

En soms krijg je dan een onverwacht kadootje. Het weer was al weken pet, met laaghangende bewolking, sneeuw en regen. Maar zaterdag... CAVOK (Clouds and Visibility OK)! De lucht was clear, zonnig, geen wolking en uitstekend zicht. Ik had een navigatieplannetje gemaakt en kreeg na een spetterend vloeiende RadioCommunicatie met de verkeersleiding toestemming om buiten de normale routes om, over de stad (Rotterdam natuurlijk, duh!) te vliegen. Moet je je daar natuurlijk wel aan houden... na een rondje paaldansen rondom de Euromast, een low fly-by onder de Erasmusbrug door en een Touch&Go op de stip van De Kuip, vroeg de toren toch maar even bevestiging dat ik nog steeds richting Spijkenisse zou vliegen... ehm: Affirm!, ik ga al, ik ga al. :)

Heading 175... over de Haringvlietbrug... over het huis van Fransje B... kruising A17/A59... en op zoek naar de Basiliek van Oudenbosch. Ik had stiekum al even gegoogled hoe dat die eruit zag, maar is heel makkelijk te vinden. Aanmelden bij Seppe Radio (de verkeerstoren) en het veld zoeken. Seppe is makkelijk te vinden, want het ligt parallel tussen de spoorlijn en de snelweg. Easy! Over het veld gevlogen (de invliegroute is vanaf het zuiden) en op het kaartje goed de indraaipunten zoeken naar de baan toe. Het was druk op Seppe, dus je kon ook gewoon je voorganger volgen.

Concentratie nu... flaps erbij, goed mikken want deze baan is een stuk korter dan in Rotterdam, gas dicht en afvangen... shit hey, dat ging goed, hele zachte landing, midden op de centerline! Vol gas en weer omhoog voor nog een rondje! Jippie! Na een drietal Touch&Go's die helaas niet allemaal zo gingen als de eerste, geland om af te rekenen en gelijk weer weg.


Na de start en het klimmen naar 700 voet had ik een prachtig zicht op Breda, maar zag ook Dordrecht en Rotterdam al liggen. Dat is makkelijk navigeren, dus navigatie plannetje maar weggelegd en genoten van de lappendeken onder ons. Wel nog even over de afgebrande chemische fabriek bij Moerdijk gevlogen... ff zoeken, maar daar was weinig meer van over.



Ook de invliegprocedure bij Rotterdam maar wat afgekort: Request direct to the field from Oscar. (Oscar staat voor Ommoord, bij Terbregse Plein) Volgens mij ben ik binnenkort wel klaar voor de tweede solo: een rondje rond de kerk= uit de control zone van Rotterdam en er ergens anders weer in. Alleen ik heb eerst een navigatievluchtje naar Budel gepland staan. De cliffhanger van deze week is: durft Arjan mee of niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten