vrijdag 27 november 2009

Theorieopleiding voor het Vliegbrevet

Voor het behalen van een vliegbrevet moet er een pittige hoeveelheid theoretische kennis worden eigengemaakt. De theorie voor het RPL, PPL, CPL en ATPL zijn in meer of mindere mate gelijk. De leerstof is verdeeld in 7 vakken en wordt klassikaal besproken in groepen van 4 tot 12 personen. De totale tijdsbesteding is circa 50 cursusavonden van 3 uur en nog eens 225 uur zelfstudie. Er zit een bepaalde logica in de volgorde van de vakken, maar de vakken zijn ook separaat van elkaar te volgen. Normaliter start de theoriecursus 2x per jaar vanaf het begin.

De vakken zijn:
Principles of Flight & Aircraft General Knowledge (Grondbeginselen van het vliegen en Algemene Kennis Luchtvaartuigen)
Dit behandelt alle theorie die met het vliegtuig zelf te maken heeft en met de aerodynamica. Wat maakt dat een vliegtuig in de lucht blijft? Welke factoren zijn hierop van invloed en hoe houd je hiermee rekening bij je vluchtplanning en vliegtuigbesturing?

Flight Performance and Planning (Prestaties en Vluchtplanning)
Zorg je wel dat je genoeg tankt? En let op de tegenwind. Shell heeft nog geen airstations en de A12 is te druk om op te landen.

Air Law & Operational Procedures (Voorschriften & Operationele Procedures)
Deze leerstof heeft betrekking op de regelgeving rondom het vliegen. Heeft rechts nou voorrang? Of boven? Of groter? Of gewoon wie er het eerste is?

Navigation (Navigatie)
Omdat je niet in de lucht kan stoppen bij een ANWB bord, is het misschien handig als je iets van kaartlezen weet?

Meteorology (Meteorologie)
Piet Paulusma is er niks bij. Lekker beppen met Helga van Leur?

Human Performance and Limitation (Menselijke prestaties & Beperkingen)
Tja, heb ik geen last van, maar niet iedereen is Superman.

VFR Communication (Communicatie)
Victor Charlie Charlie? Breakie Breakie? Dit heeft te maken met het gebruik van de boordradio.

Dan zijn er nog twee cursussen Radiotelefonie: de basiscursus en de examentraining. Wat zijn de take off en landingsprocedures op Rotterdam en andere vliegvelden, het kruisen van militaire zones, oproepen van info van de luchtverkeersleiding etc.

Voor elk vak moet separaat examen gedaan worden. Dit wordt afgenomen door het CBR (jawel, die van de auto's; ik mag er weer heen, maar nu de Afdeling Luchtvaartexamens). De examens kunnen 5x per jaar worden afgenomen. Let op: vanaf de eerste examenpoging moet binnen 18 maanden het laatste theorie-examen zijn behaald, anders vervalt de boel en kun je weer opnieuw beginnen. Vanaf het behalen van het laatste theorie-examen moet binnen 36 maanden het praktijkdeel worden behaald.

Hier ben ik dus wel even mee bezig, gok ik zo. Jaartje of 2?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten